Bratislava
28. marca (TASR) - Už takmer sedem desaťročí patrí 28. marec na
Slovensku a v Českej republike Dňu učiteľov. Pedagogickí pracovníci majú
svoj sviatok 28. marca, teda v deň, keď sa v roku 1592 narodil "učiteľ
národov" Jan Amos Komenský, pokrokový český mysliteľ a tvorca modernej
pedagogiky.
Na Slovensku a v Česku má Deň učiteľov, ktorý sa tu pripomína od roku
1955, oveľa dlhšiu tradíciu ako Svetový deň učiteľov. Ten v roku 1994 na
5. októbra vyhlásila Organizácia Spojených národov pre vzdelávanie,
vedu a kultúru (UNESCO).
Český pedagóg, filozof, spisovateľ a teológ Jan Amos Komenský sa svojím
dielom, názormi a pedagogickou činnosťou zaradil medzi najvýznamnejšie
osobnosti svetovej pedagogiky. V mnohom predstihol svoju dobu -
presadzoval povinnú školskú dochádzku pre každé dieťa bez ohľadu na jeho
intelekt alebo sociálne pomery a vypracoval systém pedagogiky.
Navrhoval odstrániť zo škôl ubíjajúce bifľovanie a deklamáciu dlhých
textov, ale najmä sa malo v školách upustiť od telesných trestov i bitia
žiakov, pričom školy sa mali podľa Komenského zmeniť na "officiny
humanitatis", teda dielne ľudskosti.
V tomto školskom roku 2023/2024, počas ktorého zasadlo na Slovensku do
školských lavíc približne 720.000 žiakov základných a stredných škôl, sa
zaviedli do pedagogického procesu rôzne zmeny. Od septembra minulého
roku sa začal na štyroch desiatkach základných škôl od prvého ročníka
postupne zavádzať nový Štátny vzdelávací program.
Súčasťou zmien vo vzdelávaní je aj vznik regionálnych centier podpory
učiteľov (RCPU), ktorých je na Slovensku aktuálne 32. Zostávajúcich osem
začne pôsobiť od septembra tohto roku. Ich primárnym cieľom je pomôcť
učiteľom s prechodom na novú formu vzdelávania po zavedení kurikulárnej
reformy.
Inštitút vzdelávacej politiky (IVP) zverejnil koncom minulého roku
štúdiu o starnutí učiteľskej populácie na Slovensku. Vyplýva z nej, že
učiteľský zbor na Slovensku starne, pričom ohrozené nedostatkom
pedagógov sú stredné a materské školy. Z regionálneho pohľadu je
najväčší podiel vyučujúcich v dôchodkovom veku v Bratislavskom kraji.
Najväčšie riziko budúceho nedostatku učiteľov z dôvodu starnutia vidí
štúdia v Trenčianskom a v Banskobystrickom kraji.
IVP odporučil niekoľko stratégií na riešenie dôsledkov starnutia
učiteľskej populácie. Medzi hlavné riešenia patrí zvýšenie atraktivity
učiteľského povolania, väčšie zapojenie absolventov iných ako
pedagogických smerov do vyučovacieho procesu a podpora kontinuálneho
vzdelávania učiteľov.
0